Wymagania z matematyki na poszczególne
oceny
w I klasie
gimnazjum.
Poziomy
wymagań edukacyjnych:
K- konieczny
ocena dopuszczająca
P -podstawowy
ocena dostateczna
R - rozszerzający
ocena dobra
D - dopełniający
ocena bardzo dobry
W- wykraczający
ocena celująca
Uczeń który chce otrzymać ocenę wyższą niż dopuszczająca
musi spełnić wymagania na oceny niższe.
1. Liczby i
działania
Na ocenę dopuszczającą ( wymagania
konieczne) uczeń:
Ø
Zna pojęcie liczby naturalnej, całkowitej,
wymiernej.
Ø
Rozumie rozszerzenie osi liczbowej na liczby
ujemne.
Ø
Umie porównywać liczby wymierne
dodatnie.
Ø
Umie zamienić ułamek zwykły na
dziesiętny na zwykły i odwrotnie.
Ø
zna pojęcia: rozwinięcie dziesiętne
skończone, nieskończone, okres.
Ø
zna sposób zaokrąglania
liczb
Ø
zna algorytm dodawania i odejmowania
liczb wymiernych dodatnich
Ø
umie dodawać i odejmować liczby
wymierne dodatnie zapisane w jednakowej postaci
Ø
zna algorytm mnożenia i dzielenia
liczb wymiernych dodatnich.
Ø
umie podać liczbę odwrotną do
danej
Ø
umie mnożyć i dzielić przez liczbę
naturalną
Ø
umie obliczać ułamek danej liczby
naturalnej
Ø
zna kolejność wykonywania
działań
Ø
umie dodawać, odejmować, mnożyć i
dzielić dwie liczby ujemne oraz o różnych znakach
Ø
zna pojęcie liczb
przeciwnych
Ø
umie odczytać z osi liczbowej liczby
spełniające określony warunek
Ø
umie opisać zbiór liczb za pomocą
nierówności
Ø
zna pojęcie odległości między dwiema
liczbami na osi liczbowej
Ø
umie na podstawie rysunku osi
liczbowej określić odległość między liczbami
Na ocenę dostateczną ( wymagania podstawowe)uczeń:
Ø
umie znajdować liczbę wymierną leżącą
pomiędzy dwiema danymi na osi liczbowej;
Ø
umie porównać liczby
wymierne
Ø
umie zapisać liczby wymierne w
postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych i rozwinięć dziesiętnych
nieskończonych okresowych.
Ø
zna warunek konieczny zamiany ułamka
zwykłego na ułamek dziesiętny skończony
Ø
umie określić na podstawie
rozwinięcia dziesiętnego, czy dana liczba jest liczbą
wymierną.
Ø
rozumie potrzebę zaokrąglania
liczb,
Ø
umie zaokrąglić liczbę do danego
rzędu
Ø
umie zaokrąglić liczbę o rozwinięciu
dziesiętnym nieskończonym okresowym do danego rzędu,
Ø
umie szacować wyniki
działań
Ø
umie dodawać i odejmować liczby
wymierne dodatnie zapisane w różnych postaciach.
Ø
umie mnożyć i dzielić liczby wymierne
dodatnie
Ø
umie obliczyć liczbę na podstawie
danego jej ułamka
Ø
umie wykonać działania łączne na
liczbach wymiernych dodatnich
Ø
umie obliczać potęgi liczb
wymiernych
Ø
umie stosować prawa
działań
Ø
umie rozwiązywać proste zadania
tekstowe z zastosowaniem ułamków
Ø
umie zaznaczyć na osi liczbowej
liczby spełniające określoną nierówność
Ø
umie zapisać nierówność, jaką
spełniają liczby z zaznaczonego na osi liczbowej
zbioru
Ø
umie obliczyć odległość miedzy
liczbami na osi liczbowej
Na ocenę dobrą (wymagania
rozszerzające) uczeń:
Ø
umie znajdować liczby spełniające
określone warunki.
Ø
umie dokonać porównań poprzez
szacowanie w zadaniach tekstowych
Ø
umie zamieniać jednostki długości,
masy
Ø
zna przedrostki mili i
kilo
Ø
umie zamieniać jednostki długości na
mikrony i jednostki masy na karaty
Ø
umie obliczać wartość wyrażeń
arytmetycznych zawierających większą liczbę działań
Ø
umie zapisać podane słownie wyrażenie
arytmetyczne i obliczyć jego wartość
Ø
umie wykorzystać
kalkulator
Ø
umie uzupełniać brakujące liczby w
dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu tak, by otrzymać ustalony
wynik
Ø
umie obliczać wartości wyrażeń
arytmetycznych zawierających wartość bezwzględną
Ø
umie obliczać wartość wyrażeń
arytmetycznych
Ø
umie zaznaczyć na osi liczbowej zbiór
liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności
Na ocenę bardzo dobrą(wymagania
dopełniające) uczeń:
Ø
umie przedstawić rozwinięcie
dziesiętne nieskończone okresowe w postaci ułamka
zwykłego
Ø
umie tworzyć wyrażenia arytmetyczne
na podstawie treści zadań i obliczać ich wartość
Ø
umie wstawiać nawiasy tak, by
otrzymać żądany wynik
Ø
umie rozwiązywać zadania z
wykorzystaniem ułamków
Ø
umie zaznaczyć na osi liczbowej zbiór
liczb, które spełniają kilka warunków
Ø
umie znaleźć liczby znajdujące się w
określonej odległości na osi liczbowej od danej liczby
Na ocenę celującą( wymagania
wykraczające)uczeń:
Ø
umie obliczać wartości ułamków
piętrowych
Ø
umie wykorzystać wartość bezwzględną
do obliczeń odległości liczb na osi liczbowej
Ø
umie znaleźć rozwiązanie równania z
wartością bezwzględną.
2.
Procenty
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
Ø
zna pojęcie
procentu
Ø
rozumie potrzebę stosowania procentów
w życiu codziennym
Ø
umie wskazać przykłady zastosowań
procentów w życiu codziennym
Ø
umie zamienić procent na
ułamek
Ø
umie zamienić ułamek na
procent
Ø
umie określić procentowo zaznaczoną
część figury i zaznaczyć procent danej
figury
Ø
zna pojęcie diagramu
procentowego
Ø
umie obliczać procent danej
liczby
Ø
rozumie pojecie podwyżka (obniżka) o
pewien procent
Ø
wie jak obliczyć podwyżkę (obniżkę) o
pewien procent
Ø
umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o
pewien procent
Na ocenę dostateczną
uczeń:
Ø
umie zamienić liczbę wymierna na
procent
Ø
rozumie potrzebę stosowania diagramów
do wizualizacji informacji
Ø
umie z diagramów odczytywać potrzebne
informacje
Ø
zna sposób obliczania jakim procentem
jednej liczby jest druga liczba
Ø
umie obliczać jakim procentem jednej
liczby jest druga liczba
Ø
umie obliczyć liczbę na podstawie jej
procentu
Ø
zna i rozumie określenie punkty
procentowe
Na ocenę
dobrą
Ø
zna pojęcie
promila
Ø
umie zamienić ułamki, procenty na promile i
odwrotnie
Ø
umie rozwiązywać proste zadania
tekstowe dotyczące obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga
liczba
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
dotyczące obliczania procentu danej liczby
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
dotyczące obliczania podwyżek i obniżek o pewien
procent
Ø
umie obliczyć liczbę na podstawie jej
procentu
Ø
umie obliczyć o ile procent jest
większa (mniejsza) liczba od danej
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń:
Ø
potrafi wybrać z diagramu informacje
i je zinterpretować
Ø
potrafi zobrazować dowolnym diagramem
wybrane informacje
Ø
umie wykorzystać diagramy do
rozwiązywania zadań tekstowych
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
dotyczące obliczania liczby na podstawie jej procentu
Ø
umie rozwiązywać zadania związane z
procentami
Na ocenę celującą
uczeń:
Ø
umie rozwiązywać trudne zadania
tekstowe dotyczące obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga
liczba
Ø
umie zastosować obliczenie o ile
procent liczba jest większa ( mniejsza) od danej w zadaniach
tekstowej.
Ø
umie stosować własności procentów w
sytuacji ogólnej
3. Figury na
płaszczyźnie
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
Ø
zna podstawowe pojęcia: punkt,
prosta, odcinek
Ø
zna pojęcie prostych prostopadłych i
równoległych
Ø
umie konstruować odcinek przystający
do danego
Ø
zna pojęcie
kąta
Ø
zna pojęcie miary
kąta
Ø
zna rodzaje
kątów
Ø
umie konstruować kąt przystający do
danego
Ø
zna pojęcie
wielokąta
Ø
zna sumę miar kątów wewnętrznych
trójkąta
Ø
umie kreślić poszczególne rodzaje
trójkątów
Ø
zna definicję figur
przystających
Ø
umie wskazać figury
przystające
Ø
zna definicję prostokąta i
kwadratu
Ø
umie rozróżnić poszczególne rodzaje
czworokątów
Ø
umie rysować
przekątne
Ø
umie rysować przekątne
czworokątów
Ø
zna jednostki miary
pola
Ø
zna wzór na pole
prostokąta
Ø
zna wzór na pole
kwadratu
Ø
umie obliczać pole prostokąta,
którego boki są wyrażone w tych samych jednostkach
Ø
zna wzory na obliczanie pól
powierzchni wielokątów
Ø
umie obliczać pola
wielokątów
Ø
umie narysować układ
współrzędnych
Ø
zna pojęcie układu
współrzędnych
Ø
umie odczytać współrzędne
punktów
Ø
umie zaznaczyć punkt o danych
współrzędnych
Ø
umie rysować odcinki w układzie
współrzędnych
Na ocenę dostateczną
uczeń:
Ø
umie kreślić proste i odcinki
prostopadłe przechodzące przez dany punkt
Ø
umie podzielić odcinek na
połowy
Ø
zna nazwy kątów utworzonych przez
dwie przecinające się proste oraz kątów utworzonych pomiędzy dwiema równoległymi
przeciętymi trzecią prostą i związki
między mini
Ø
umie obliczyć miary kątów
przyległych,(wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych), gdy dana jest
miara jednego z nich
Ø
umie obliczać na podstawie rysunku
miary kątów w trójkącie
Ø
zna cechy przystawania
trójkątów
Ø
umie konstruować trójkąt o danych
trzech bokach
Ø
zna definicję trapezu, równoległoboku
i rombu
Ø
umie podać własności
czworokątów
Ø
umie obliczać miary kątów w poznanych
czworokątach
Ø
zna zależności pomiędzy jednostkami
pola
Ø
umie zamieniać
jednostki
Ø
umie obliczać pole prostokąta,
którego boki są wyrażone w różnych jednostkach
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów na
płaszczyźnie
Ø
umie rysować wielokąty w układzie
współrzędnych
Ø
umie obliczyć długość odcinka
równoległego do jednej z osi układu
Na ocenę dobrą
uczeń:
Ø
umie kreślić proste i odcinki
równoległe przechodzące przez dany punkt
Ø
umie kreślić geometryczną sumę i
różnicę kątów
Ø
umie obliczać na podstawie rysunku
miary kątów
Ø
umie rozwiązywać proste zadania
tekstowe dotyczące kątów
Ø
zna warunek istnienia
trójkąta
Ø
rozumie zasadę klasyfikacji
trójkątów
Ø
umie klasyfikować trójkąty ze względu
na boki i kąty
Ø
umie rozpoznawać trójkąty
przystające
Ø
umie konstruować trójkąt o danych
dwóch bokach i kącie między nimi zawartym
Ø
rozumie zasadę klasyfikacji
czworokątów
Ø
umie klasyfikować czworokąty ze
względu na boki i kąty
Ø
umie rozwiązywać trudniejsze zadania
dotyczące pola prostokąta
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów w układzie
współrzędnych
Ø
umie wyznaczyć współrzędne
brakujących wierzchołków prostokąta, równoległoboku i
trójkąta
Na ocenę bardzo dobrą
uczeń:
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
dotyczące kątów
Ø
umie zastosować zależności między
bokami i kątami w trójkącie podczas rozwiązywania zadań
tekstowych
Ø
umie konstruować trójkąt, gdy dany
jest bok i dwa kąty do niego przyległe
Ø
umie rozwiązywać zadania
konstrukcyjne
Ø
umie uzasadnić przystawanie
trójkątów
Ø
umie stosować własności czworokątów
do rozwiązywania zadań
na ocenę
celującą
Ø
umie rozwiązywać zadania
konstrukcyjne
Ø
umie rozwiązać trudne zadania
tekstowe dotyczące pola wielokąta
4.Wyrażenia
algebraiczne
Na ocenę dopuszczającą
uczeń:
Ø
zna pojęcie wyrażenia
algebraicznego
Ø
umie budować proste wyrażenia
algebraiczne
Ø
umie rozróżniać pojęcia: suma,
różnica, iloczyn, iloraz
Ø
umie obliczać wartość liczbową
wyrażenia bez jego przekształcania dla zmiennych
wymiernych
Ø
zna pojęcie
jednomianu
Ø
zna pojęcie jednomianów
podobnych
Ø
umie porządkować
jednomiany
Ø
umie określić współczynniki liczbowe
jednomianu
Ø
umie rozpoznać jednomiany
podobne
Ø
zna pojęcie sumy
algebraicznej
Ø
zna pojęcie wyrazów
podobnych
Ø
umie odczytać wyrazy sumy
algebraicznej
Ø
umie wyodrębnić wyrazy
podobne
Ø
umie zredukować wyrazy
podobne
Ø
umie opuścić
nawiasy
Ø
umie pomnożyć każdy wyraz sumy
algebraicznej przez liczbę
Na ocenę
dostateczną
Ø
rozumie zasadę nazywania wyrażeń
algebraicznych
Ø
umie budować i odczytywać wyrażenia
algebraiczne
Ø
rozumie zasadę przeprowadzania
redukcji wyrazów podobnych
Ø
umie rozpoznawać sumy algebraiczne
przeciwne
Ø
umie obliczać wartość liczbową
wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do
obliczeń
Ø
umie przemnożyć każdy wyraz sumy
algebraicznej przez jednomian
Ø
umie podzielić sumę algebraiczną
przez liczbę wymierną
Ø
umie wyłączyć wspólny czynnik
(liczbę) przed nawias
Na ocenę
dobrą
Ø
umie budować i odczytywać wyrażenia o
konstrukcji wielodziałaniowej
Ø
umie zapisywać warunki zadania w
postaci sumy algebraicznej
Ø
umie wyłączyć wspólny czynnik (
jednomian) przed nawias
Ø
umie zapisać sumę w postaci
iloczynu
Na ocenę bardzo
dobrą
Ø
umie zapisać warunki zadania w
postaci jednomianu
Ø
umie obliczyć sumę algebraiczną
znając jej wartość dla podanych wartości występujących w niej
zmiennych
Ø
umie wstawić nawiasy w sumie
algebraicznej tak, by wyrażenie spełniało podany
warunek
Ø
umie stosować dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych w zadaniach
tekstowych
Ø
umie zinterpretować geometrycznie
iloczyn sumy algebraicznej przez jednomian
Ø
umie stosować mnożenie jednomianów
przez sumy
Na ocenę
celującą
Ø
umie określić dziedzinę wyrażenia
wymiernego
Ø
umie mnożyć sumy
algebraiczne
Ø
umie stosować wyłączanie wspólnego
czynnika w zadaniach na dowodzenie
5. Równania
Na ocenę
dopuszczającą
Ø
zna pojęcie
równania
Ø
zna pojęcie rozwiązania
równania
Ø
umie sprawdzić, czy dana liczba
spełnia równanie
Ø
zna i umie stosować metodę równań
równoważnych
Ø
umie rozwiązywać równania posiadające
jeden pierwiastek, równania sprzeczne i tożsamościowe
Na ocenę
dostateczną
Ø
zna pojęcia równania równoważne,
tożsamościowe, sprzeczne
Ø
umie rozpoznać równania
równoważne
Ø
umie zbudować równanie o podanym
rozwiązaniu
Ø
umie rozwiązywać równania z
zastosowaniem prostych przekształceń na wyrażeniach
algebraicznych
Na ocenę
dobrą
Ø
umie zapisać zadanie w postaci
równania
Ø
umie zbudować równanie o podanym
rozwiązaniu
Ø
umie rozwiązywać równania z
zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach
algebraicznych
Ø
umie analizować treść zadania o
prostej konstrukcji
Ø
umie wyrazić treść prostego zadania
tekstowego za pomocą równania i
sprawdzić poprawność rozwiązania
Ø
umie przekształcać wzory w tym
fizyczne i geometryczne
Ø
umie wyznaczyć ze wzoru określoną
wielkość
Na ocenę bardzo
dobrą
Ø
umie rozwiązać zadanie tekstowe za
pomocą równania
Ø
umie wyrazić treść zadania tekstowego
z procentami za pomocą równania i sprawdzić
Na ocenę
celującą
Ø
umie zapisać problem w postaci
równania
6.
Proporcjonalność
Na ocenę
dopuszczającą
Ø
umie podać przykłady
proporcji
Na ocenę
dostateczną
Ø
zna pojęcie proporcji i jej
własności
Ø
umie rozwiązać równanie w postaci
proporcji
Ø
rozumie pojęcie proporcjonalności
prostej
Ø
umie rozpoznać wielkości wprost
proporcjonalne
Ø
zna pojęcie proporcjonalności
odwrotnej
Ø
umie rozpoznawać wielkości odwrotnie
proporcjonalne
Na ocenę
dobrą
Ø
umie wyrazić treść prostego zadania
tekstowego za pomocą proporcji
Ø
umie rozwiązywać proste zadania
tekstowe za pomocą proporcji
Na ocenę bardzo
dobrą
Ø
umie rozwiązywać zadania tekstowe
zapisane w postaci proporcji
Ø
umie rozwiązać trudniejsze równania
zapisane w postaci proporcji
Na ocenę
celującą
Ø
umie rozwiązywać zadania trudne
wykorzystujące wiedzę na temat wielkości wprost i odwrotnie
proporcjonalnych
7. Symetrie
na ocenę
dopuszczającą
Ø
zna pojęcie punktów symetrycznych
względem prostej
Ø
umie rozpoznać figury symetryczne
względem prostej
Ø
zna pojecie figur symetrycznych
względem prostej
Ø
umie wykreślić punkt symetryczny do
danego
Ø
umie rysować figury w symetrii
osiowej, gdy figura i oś nie mają punktów wspólnych
Ø
zna pojęcie osi symetrii
figury
Ø
umie podać przykłady figur, które
mają oś symetrii
Ø
zna pojęcie symetralnej
odcinka
Ø
umie konstruować symetralną
odcinka
Ø
umie konstrukcyjnie znajdować środek
odcinka
Ø
umie konstruować dwusieczną
kąta
na ocenę dostateczną
Ø
umie określić własności punktów symetrycznych
Ø
umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś
mają punkty wspólne
Ø
umie wykreślić oś symetrii, względem której punkty są
symetryczne
Ø
zna pojęcie figury osiowosymetrycznej
Ø
umie rysować oś symetrii figury
Ø
rozumie pojęcie symetralnej odcinka i jej własności
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz! :-)