Zaproszenie do blogu




Wymagania na posczególne oceny w klasie I

Wymagania z matematyki  na poszczególne oceny
w I klasie gimnazjum.
Poziomy wymagań edukacyjnych:
K- konieczny        ocena dopuszczająca
P -podstawowy   ocena dostateczna
R - rozszerzający  ocena dobra
D - dopełniający  ocena bardzo dobry
W- wykraczający  ocena celująca
 
Uczeń który chce otrzymać ocenę wyższą niż dopuszczająca musi spełnić wymagania na oceny niższe.
 
1. Liczby i działania
Na ocenę dopuszczającą ( wymagania konieczne) uczeń:
Ø  Zna pojęcie liczby naturalnej, całkowitej, wymiernej.
Ø  Rozumie rozszerzenie osi liczbowej na liczby ujemne.
Ø  Umie porównywać liczby wymierne dodatnie.
Ø  Umie zamienić ułamek zwykły na dziesiętny na zwykły i odwrotnie.
Ø  zna pojęcia: rozwinięcie dziesiętne skończone, nieskończone, okres.
Ø  zna sposób zaokrąglania liczb
Ø  zna algorytm dodawania i odejmowania liczb wymiernych dodatnich
Ø  umie dodawać i odejmować liczby wymierne dodatnie zapisane w jednakowej postaci
Ø  zna algorytm mnożenia i dzielenia liczb wymiernych dodatnich.
Ø  umie podać liczbę odwrotną do danej
Ø  umie mnożyć i dzielić przez liczbę naturalną
Ø  umie obliczać ułamek danej liczby naturalnej
Ø  zna kolejność wykonywania działań
Ø  umie dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić dwie liczby ujemne oraz o różnych znakach
Ø  zna pojęcie liczb przeciwnych
Ø  umie odczytać z osi liczbowej liczby spełniające określony warunek
Ø  umie opisać zbiór liczb za pomocą nierówności
Ø  zna pojęcie odległości między dwiema liczbami na osi liczbowej
Ø  umie na podstawie rysunku osi liczbowej określić odległość między liczbami
 
Na ocenę dostateczną ( wymagania  podstawowe)uczeń:
Ø  umie znajdować liczbę wymierną leżącą pomiędzy dwiema danymi na osi liczbowej;
Ø  umie porównać liczby wymierne
Ø  umie zapisać liczby wymierne w postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych i rozwinięć dziesiętnych nieskończonych okresowych.
Ø  zna warunek konieczny zamiany ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny skończony
Ø  umie określić na podstawie rozwinięcia dziesiętnego, czy dana liczba jest liczbą wymierną.
Ø  rozumie potrzebę zaokrąglania liczb,
Ø  umie zaokrąglić liczbę do danego rzędu
Ø  umie zaokrąglić liczbę o rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym okresowym do danego rzędu,
Ø  umie szacować wyniki działań
Ø  umie dodawać i odejmować liczby wymierne dodatnie zapisane w różnych postaciach.
Ø  umie mnożyć i dzielić liczby wymierne dodatnie
Ø  umie obliczyć liczbę na podstawie danego jej ułamka
Ø  umie wykonać działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich
Ø  umie obliczać potęgi liczb wymiernych
Ø  umie stosować prawa działań
Ø  umie rozwiązywać proste zadania tekstowe z zastosowaniem ułamków
Ø  umie zaznaczyć na osi liczbowej liczby spełniające określoną nierówność
Ø  umie zapisać nierówność, jaką spełniają liczby z zaznaczonego na osi liczbowej zbioru
Ø  umie obliczyć odległość miedzy liczbami na osi liczbowej
 
Na ocenę dobrą (wymagania rozszerzające) uczeń:
Ø umie znajdować liczby spełniające określone warunki.
Ø umie dokonać porównań poprzez szacowanie w zadaniach tekstowych
Ø umie zamieniać jednostki długości, masy
Ø zna przedrostki mili i kilo
Ø umie zamieniać jednostki długości na mikrony i jednostki masy na karaty
Ø  umie obliczać wartość wyrażeń arytmetycznych zawierających większą liczbę działań
Ø  umie zapisać podane słownie wyrażenie arytmetyczne i obliczyć jego wartość
Ø  umie wykorzystać kalkulator
Ø  umie uzupełniać brakujące liczby w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu tak, by otrzymać ustalony wynik
Ø  umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających wartość bezwzględną
Ø  umie obliczać wartość wyrażeń arytmetycznych
Ø  umie zaznaczyć na osi liczbowej zbiór liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności
 
 
 
Na ocenę bardzo dobrą(wymagania dopełniające) uczeń:
Ø  umie przedstawić rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe w postaci ułamka zwykłego
Ø  umie tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartość
Ø  umie wstawiać nawiasy tak, by otrzymać żądany wynik
Ø  umie rozwiązywać zadania z wykorzystaniem ułamków
Ø  umie zaznaczyć na osi liczbowej zbiór liczb, które spełniają kilka warunków
Ø  umie znaleźć liczby znajdujące się w określonej odległości na osi liczbowej od danej liczby
Na ocenę celującą( wymagania wykraczające)uczeń:
Ø  umie obliczać wartości ułamków piętrowych
Ø  umie wykorzystać wartość bezwzględną do obliczeń odległości liczb na osi liczbowej
Ø  umie znaleźć rozwiązanie równania z wartością bezwzględną.
 
 
2. Procenty
 
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
 
Ø  zna pojęcie procentu
Ø  rozumie potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym
Ø  umie wskazać przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym
Ø  umie zamienić procent na ułamek
Ø  umie zamienić ułamek na procent
Ø  umie określić procentowo zaznaczoną część figury  i zaznaczyć procent danej figury
Ø  zna pojęcie diagramu procentowego
Ø  umie obliczać procent danej liczby
Ø  rozumie pojecie podwyżka (obniżka) o pewien procent
Ø  wie jak obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent
Ø  umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent
 
Na ocenę dostateczną uczeń:
 
Ø  umie zamienić liczbę wymierna na procent
Ø  rozumie potrzebę stosowania diagramów do wizualizacji informacji
Ø  umie z diagramów odczytywać potrzebne informacje
Ø  zna sposób obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Ø  umie obliczać jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Ø  umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu
Ø  zna i rozumie określenie punkty procentowe
Na ocenę dobrą
Ø  zna pojęcie promila
Ø  umie zamienić ułamki,  procenty na promile i odwrotnie
Ø  umie rozwiązywać proste zadania tekstowe dotyczące obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące obliczania procentu danej liczby
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące obliczania podwyżek i obniżek o pewien procent
Ø  umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu
Ø  umie obliczyć o ile procent jest większa (mniejsza) liczba od danej
 
Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
 
Ø  potrafi wybrać z diagramu informacje i je zinterpretować
Ø  potrafi zobrazować dowolnym diagramem wybrane informacje
Ø  umie wykorzystać diagramy do rozwiązywania zadań tekstowych
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące obliczania liczby na podstawie jej procentu
Ø  umie rozwiązywać zadania związane z procentami
 
Na ocenę celującą uczeń:
 
Ø  umie rozwiązywać trudne zadania tekstowe dotyczące obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Ø  umie zastosować obliczenie o ile procent liczba jest większa ( mniejsza) od danej w zadaniach tekstowej.
Ø  umie stosować własności procentów w sytuacji ogólnej
 
 
3. Figury na płaszczyźnie
 
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
 
Ø  zna podstawowe pojęcia: punkt, prosta, odcinek
Ø  zna pojęcie prostych prostopadłych i równoległych
Ø  umie konstruować odcinek przystający do danego
Ø  zna pojęcie kąta
Ø  zna pojęcie miary kąta
Ø  zna rodzaje kątów
Ø  umie konstruować kąt przystający do danego
Ø  zna pojęcie wielokąta
Ø  zna sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta
Ø  umie kreślić poszczególne rodzaje trójkątów
Ø  zna definicję figur przystających
Ø  umie wskazać figury przystające
Ø  zna definicję prostokąta i kwadratu
Ø  umie rozróżnić poszczególne rodzaje czworokątów
Ø  umie rysować przekątne
Ø  umie rysować przekątne czworokątów
Ø  zna jednostki miary pola
Ø  zna wzór na pole prostokąta
Ø  zna wzór na pole kwadratu
Ø  umie obliczać pole prostokąta, którego boki są wyrażone w tych samych jednostkach
Ø  zna wzory na obliczanie pól powierzchni wielokątów
Ø  umie obliczać pola wielokątów
Ø  umie narysować układ współrzędnych
Ø  zna pojęcie układu współrzędnych
Ø  umie odczytać współrzędne punktów
Ø  umie zaznaczyć punkt o danych współrzędnych
Ø  umie rysować odcinki w układzie współrzędnych
 
Na ocenę dostateczną uczeń:
 
Ø  umie kreślić proste i odcinki prostopadłe przechodzące przez dany punkt
Ø  umie podzielić odcinek na połowy
Ø  zna nazwy kątów utworzonych przez dwie przecinające się proste oraz kątów utworzonych pomiędzy dwiema równoległymi przeciętymi trzecią  prostą i związki między mini
Ø  umie obliczyć miary kątów przyległych,(wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych), gdy dana jest miara jednego z nich
Ø  umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów w trójkącie
Ø  zna cechy przystawania trójkątów
Ø  umie konstruować trójkąt o danych trzech bokach
Ø  zna definicję trapezu, równoległoboku i rombu
Ø  umie podać własności czworokątów
Ø  umie obliczać miary kątów w poznanych czworokątach
Ø  zna zależności pomiędzy jednostkami pola
Ø  umie zamieniać jednostki
Ø  umie obliczać pole prostokąta, którego boki są wyrażone w różnych jednostkach
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów na płaszczyźnie
Ø  umie rysować wielokąty w układzie współrzędnych
Ø  umie obliczyć długość odcinka równoległego do jednej z osi układu
 
Na ocenę dobrą uczeń:
 
Ø  umie kreślić proste i odcinki równoległe przechodzące przez dany punkt
Ø  umie kreślić geometryczną sumę i różnicę kątów
Ø  umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów
Ø  umie rozwiązywać proste zadania tekstowe dotyczące kątów
Ø  zna warunek istnienia trójkąta
Ø  rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów
Ø  umie klasyfikować trójkąty ze względu na boki i kąty
Ø  umie rozpoznawać trójkąty przystające
Ø  umie konstruować trójkąt o danych dwóch bokach i kącie między nimi zawartym
Ø  rozumie zasadę klasyfikacji czworokątów
Ø  umie klasyfikować czworokąty ze względu na boki i kąty
Ø  umie rozwiązywać trudniejsze zadania dotyczące pola prostokąta
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych
Ø  umie wyznaczyć współrzędne brakujących wierzchołków prostokąta, równoległoboku i trójkąta
 
Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
 
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące kątów
Ø  umie zastosować zależności między bokami i kątami w trójkącie podczas rozwiązywania zadań tekstowych
Ø  umie konstruować trójkąt, gdy dany jest bok i dwa kąty do niego przyległe
Ø  umie rozwiązywać zadania konstrukcyjne
Ø  umie uzasadnić przystawanie trójkątów
Ø  umie stosować własności czworokątów do rozwiązywania zadań
na ocenę celującą
Ø  umie rozwiązywać zadania konstrukcyjne
Ø  umie rozwiązać trudne zadania tekstowe dotyczące pola wielokąta
 
 
 
4.Wyrażenia algebraiczne
 
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
 
Ø  zna pojęcie wyrażenia algebraicznego
Ø  umie budować proste wyrażenia algebraiczne
Ø  umie rozróżniać pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz
Ø  umie obliczać wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcania dla zmiennych wymiernych
Ø  zna pojęcie jednomianu
Ø  zna pojęcie jednomianów podobnych
Ø  umie porządkować jednomiany
Ø  umie określić współczynniki liczbowe jednomianu
Ø  umie rozpoznać jednomiany podobne
Ø  zna pojęcie sumy algebraicznej
Ø  zna pojęcie wyrazów podobnych
Ø  umie odczytać wyrazy sumy algebraicznej
Ø  umie wyodrębnić wyrazy podobne
Ø  umie zredukować wyrazy podobne
Ø  umie opuścić nawiasy
Ø  umie pomnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez liczbę
 
Na ocenę dostateczną
Ø  rozumie zasadę nazywania wyrażeń algebraicznych
Ø  umie budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne
Ø  rozumie zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych
Ø  umie rozpoznawać sumy algebraiczne przeciwne
Ø  umie obliczać wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń
Ø  umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez jednomian
Ø  umie podzielić sumę algebraiczną przez liczbę wymierną
Ø  umie wyłączyć wspólny czynnik (liczbę) przed nawias
 
Na ocenę dobrą
Ø  umie budować i odczytywać wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej
Ø  umie zapisywać warunki zadania w postaci sumy algebraicznej
Ø  umie wyłączyć wspólny czynnik ( jednomian) przed nawias
Ø  umie zapisać sumę w postaci iloczynu
 
 
Na ocenę bardzo dobrą
Ø  umie zapisać warunki zadania w postaci jednomianu
Ø  umie obliczyć sumę algebraiczną znając jej wartość dla podanych wartości występujących w niej zmiennych
Ø  umie wstawić nawiasy w sumie algebraicznej tak, by wyrażenie spełniało podany warunek
Ø  umie stosować dodawanie i   odejmowanie sum algebraicznych w zadaniach tekstowych
Ø  umie zinterpretować geometrycznie iloczyn sumy algebraicznej przez jednomian
Ø  umie stosować mnożenie jednomianów przez sumy
 
Na ocenę celującą
Ø  umie określić dziedzinę  wyrażenia wymiernego
Ø  umie mnożyć sumy algebraiczne
Ø  umie stosować wyłączanie wspólnego czynnika w zadaniach na dowodzenie
 
 
5. Równania
Na ocenę dopuszczającą
Ø  zna pojęcie równania
Ø  zna pojęcie rozwiązania równania
Ø  umie sprawdzić, czy dana liczba spełnia równanie
Ø  zna i umie stosować metodę równań równoważnych
Ø  umie rozwiązywać równania posiadające jeden pierwiastek, równania sprzeczne i tożsamościowe
 
Na ocenę dostateczną
Ø  zna pojęcia równania równoważne, tożsamościowe, sprzeczne
Ø  umie rozpoznać równania równoważne
Ø  umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu
Ø  umie rozwiązywać równania z zastosowaniem prostych przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
 
Na ocenę dobrą
Ø  umie zapisać zadanie w postaci równania
Ø  umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu
Ø  umie rozwiązywać równania z zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach algebraicznych
Ø  umie analizować treść zadania o prostej konstrukcji
Ø  umie wyrazić treść prostego zadania tekstowego  za pomocą równania i sprawdzić poprawność rozwiązania
Ø  umie przekształcać wzory w tym fizyczne i geometryczne
Ø  umie wyznaczyć ze wzoru określoną wielkość
 
Na ocenę bardzo dobrą
Ø  umie rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania
Ø  umie wyrazić treść zadania tekstowego z procentami za pomocą równania i sprawdzić
 
Na ocenę celującą
Ø  umie zapisać problem w postaci równania
 
6. Proporcjonalność
Na ocenę dopuszczającą
Ø  umie podać przykłady proporcji
 
Na ocenę dostateczną
Ø  zna pojęcie proporcji i jej własności
Ø  umie rozwiązać równanie w postaci proporcji
Ø  rozumie pojęcie proporcjonalności prostej
Ø  umie rozpoznać wielkości wprost proporcjonalne
Ø  zna pojęcie proporcjonalności odwrotnej
Ø  umie rozpoznawać wielkości odwrotnie proporcjonalne
 
Na ocenę dobrą
Ø  umie wyrazić treść prostego zadania tekstowego za pomocą proporcji
Ø  umie rozwiązywać proste zadania tekstowe za pomocą proporcji
 
 
Na ocenę bardzo dobrą
Ø  umie rozwiązywać zadania tekstowe zapisane w postaci proporcji
Ø  umie rozwiązać trudniejsze równania zapisane w postaci proporcji
Na ocenę celującą
Ø  umie rozwiązywać zadania trudne wykorzystujące wiedzę na temat wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnych
7. Symetrie
na ocenę dopuszczającą
Ø  zna pojęcie punktów symetrycznych względem prostej
Ø  umie rozpoznać figury symetryczne względem prostej
Ø  zna pojecie figur symetrycznych względem prostej
Ø  umie wykreślić punkt symetryczny do danego
Ø  umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś nie mają punktów wspólnych
Ø  zna pojęcie osi symetrii figury
Ø  umie podać przykłady figur, które mają oś symetrii
Ø  zna pojęcie symetralnej odcinka
Ø  umie konstruować symetralną odcinka
Ø  umie konstrukcyjnie znajdować środek odcinka
Ø  umie konstruować dwusieczną kąta
na ocenę dostateczną
Ø  umie określić własności punktów symetrycznych
Ø  umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś mają punkty wspólne
Ø  umie wykreślić oś symetrii, względem której punkty są symetryczne
Ø  zna pojęcie figury osiowosymetrycznej
Ø  umie rysować oś symetrii figury
Ø  rozumie pojęcie symetralnej odcinka i jej własności
Ø  zna i rozumie pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz! :-)